انواع بیمه‌ نامه کارگاهی ساختمان
نوشته شده توسط : vavmusic

طبق تحقیقات گروه ساخت اسکلت فلزی ابنیه پایدار بیمه مهندسی تضمین کننده سرمایه در بخش خصوصی و عمومی بوده و رونق چرخه اقتصادی می باشد. این بیمه‌ نامه کارگاهی کلیه‌ افراد ذی‌نفع‌ در ط‌رح‌های زیر بنایی‌ ، عمرانی‌ و صنعتی اعم‌ از صاحبکار، پیمانکار “اصلی‌ و فرعی”، مهندسین‌ مشاور، را در صورت‌ بروز حوادث‌ تحت پوشش قرار داده و خسارات‌ مادی‌ مورد بیمه‌ و غرامت‌ ناشی‌ از مسئولیت‌ مدنی‌ دست‌اندرکاران‌ اجرایی‌ در قبال‌ اشخاص‌ ثالث‌ را جبران می‌نماید.

بیمه با ایجاد امنیت خاطر و آرامش روحی، نگرانی ناشی از حوادث ناگهانی و پیش بینی نشده را در اذهان کمرنگ کرده و از این طریق به روان شدن چرخه کار و زندگی کمک می نماید. بدون پشتوانه و حمایت پوششهای بیمه ای، فعالیت بخشهای مختلف اقتصادی نیز همراه با بیم و عدم اطمینان خواهد بود.

الف)بیمه ساختمان‌های مجاور(۶ماهه-مالی و جانی و اغلب برای گودبرداری استفاده می‌شود)

ب)بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان ۵ نفر کارگر بدون نام

*کلوزهای مهم و الزامی در بیمه‌ نامه کارگاهی مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان:

کلوز ۱: تعدد دیات – این کلوز اغلب درزمانی مفید است که شخصی سقوط کرده و بجای اینکه فوت شود، قطع نخاع می‌شود؛ آنگاه بجای یک دیه‌ی کامل، دو دیه یک فرد بالغ به او تعلق می‌گیرد و درصورتی‌که این کلوز تحت پوشش نباشد خسارت کامل پرداخت نمی‌گردد و باقی‌مانده را می‌بایستی کارفرما از جیب خود بپردازد.

کلوز۳: به‌موجب این کلوز صدمات جانی که خارج از ساعات اداری وارد می‌شوند جبران خواهد شد.(بسیار مهم)

کلوز۴: صدمات جسمانی واردشده به کارکنان بیمه‌گذار ناشی از مسئولیت مهندس مجری صلاحیت‌دار تحت پوشش قرار می‌گیرد.

کلوز۶: صدمات جسمانی وارده به کارکنان بیمه‌گذار و پیمانکاران فرعی ناشی از مسئولیت وی تحت پوشش قرار می‌گیرد.

کلوز۷: صدمات جسمانی واردشده به کارکنان بیمه‌گذار ناشی از مسئولیت مهندسین ناظر و مشاور(محاسب) تحت پوشش قرار می‌گیرد.

کلوز۸: مسئولیت بیمه‌گذار ناشی از صدمات جسمانی وارده به کارکنان بدون رأی دادگاه و با احراز مسئولیت بیمه‌گذار جبران می‌گردد.

کلوز۹: هزینه‌های پزشکی ناشی از صدمات جسمانی وارده به کارکنان بدون اعمال تعرفه دولتی و با ارائه صورتحساب مراجع درمانی جبران می‌گردد.

کلوز۱۰: مطالبات بیمه تأمین اجتماعی که طی ماده۶۶قوانین بیمه تأمین اجتماعی بر بیمه‌گذار وارد می‌شود،پرداخت خواهد شد.

(تبصره۱ماده۶۶بیمه تأمین اجتماعی:چنانچه کارگری طی حادثه‌ای در کارگاه ساختمانی فوت کند و یا نقص عضو گردد و ازکارافتاده شود،بیمه تأمین اجتماعی حقوق مستمری ده سال نامبرده را از صاحب‌کار و مقصرین حادثه به‌طور یکجا مطالبه کرده و ماهیانه به زیان‌دیده و یا وراث او پرداخت می‌کند)

کلوز۱۱: صدمات جسمانی وارده به شخص بیمه‌گذار، کارفرما و پیمانکار، مهندسین ناظر و طراح تحت پوشش قرار می‌گیرد.

کلوز۱۲: صدمات جسمانی وارده به اشخاص ثالث جبران خواهد شد.

کلوز۱۳: درصورتی‌که پس از پایان بیمه‌نامه افزایش نرخ دیات اتفاق بی افتد،دیات به نرخ روز پرداخت می‌شود.(مبنای محاسبه نرخ دیات زمان ارجاع پرونده به اجرای احکام است)

کلوز۱۵: صدمات جسمانی وارده به اشخاص ثالث که ناشی از فعالیت‌های نامرتبط ساختمانی باشد.(مثلاً حادثه به دلیل جابجایی  آهن آلات سر کوچه )

کلوز۱۶: صدمات جسمانی وارده به اتباع خارجه غیرمجاز(کارگر افغانی)جبران می‌شود.(این کلوز از تاریخ ۹۲/۴/۲۵ توسط بیمه مرکزی لغو شده است و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود اصلاً از کارگر افغانی استفاده نکنید)

چرا بیمه مسئولیت مدنی کارفرمای ساخت اسکلت فلزی در قبال کارگران ساختمانی اهمیت دارد؟

بیمه مسئولیت مدنی یکی از انواع بیمه مسئولیت می‌باشد. در بیمه مسئولیت مدنی ساخت اسکلت فلزی، کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی متراژی که جواز ساخت برای آن گرفته شده است بسیار حائز اهمیت است بنابراین واضح است که این بیمه نامه به محل و مکان مورد نظر در جواز داده می‌شود. با توجه به اینکه رابطه استخدامی رافع مسئولیت کارفرما نمی‌باشد، بنابراین کارکنان اعم از قراردادی، استخدامی، روزمزد در زمان وقوع حوادث حین کار در مسئولیت کارفرما دخیل خواهند بود.

از طرفی با توجه به ماهیت کار، ارائه لیست اسامی کارگران این پروژه‌‌ها برای بیمه مسئولیت ساختمانی کاری سخت و عملا غیر ممکن است، بنابراین بیمه مسئولیت ساختمانی (بیمه مسئولیت کارفرما) بدون ذکر نام و با توجه به متراژ جواز ساخت برای محل مورد بیمه عنوان شده در جواز ارائه می‌گردد. پوشش بیمه‌ای منحصر به حوادثی است که ناشی از اجرای کار در محل مورد بیمه اتفاق افتاده باشد. بطور کلی در این بیمه نامه خسارات جانی و صدمات بدنی ناشی از کار را تا سقف دیه پوشش می‌دهد. اما ما در اینجا بطور کامل به خسارات تحت پوشش بیمه مسئولیت ساختمانی یا همان بیمه ساختمان سازی ( کلوزهای بیمه مسئولیت کارفرما ) خواهیم پرداخت.

کلوزها و پوشش‌های بیمه مسئولیت ساختمانی در قبال کارگران:

کلیه کلوز‌ها و پوشش‌های بیمه‌ نامه کارگاهی ساخت سوله و ساختمان که نام برده می‌شود، فقط در صورت درخواست و پرداخت حق بیمه اضافی در بیمه حوادث ساختمانی تحت پوشش قرار می‌گیرد.

  • بیمه مسئولیت بیمه گذار برای ماموریت‌های خارج از کارگاه:
  • یکی از شروط داشتن این پوشش برای کارکنانی در پروژه که به خارج از پروژه در تردد هستند ارائه نام آن‌ها به شرکت بیمه می‌باشد پس این کلوز تنها با نام قابل ارائه می‌باشد. معمولا مامورین خرید پروژه‌ها با این پوشش به یک شرایط کامل می‌رسند.
  • بیمه مسئولیت بیمه گذار برای حوادث وسایل نقلیه موتوری زمینی در محیط کارگاه:
  • به سبب این کلوز اگر در محیط کارگاه از وسایل نقلیه موتوری آسیبی به کارکنان وارد آمد خسارت قابل جبران است.
  • بیمه مسئولیت بیمه گذار برای وسایل نقلیه موتوری زمینی خارج از کارگاه و در حین ایاب و ذهاب  کارکنان به کارگاه:
  • اگر خسارت از وسایل نقلیه خارج از محیط کارگاه باشد با این کلوز جبران می‌شود.
  • بیمه حادثه شخص بیمه گذار یا صاحبکار:
  • بیمه‌گذار یا صاحبکار در این بیمه نامه با این کلوز پوشش خواهد داشت و سقف آن دیه در ماه‌های عادی می‌باشد.
  • بیمه مسئولیت مدنی پیمانکاران فرعی‌، مهندسین ناظر و مشاور:
  •  در این کلوز مسئولیت پیمانکار فرعی اسکلت فلزی پیچ و مهره ای و … پوشش خواهد داشت و بدین ترتیب خسارات ناشی از آنها قابل پرداخت می‌گردد.

  • بیمه مسئولیت بیمه گذار در قبال کارکنان در اماکن وابسته به محیط کار‌:
  •  این پوشش در شرایطی که کارگاه دارای اماکنی مانند رستوران و اقامتگاه و … اهمیت دارد.
  • بیمه افزایش دیات برای سال‌های آتی:
  •  میزان دیه در بیمه نامه وابسته به سقف دیه در ماه‌های عادی و حرام برای همان سال است حال اگر در زمان وقوع خسارت تا تعیین میزان دیه به رای دادگاه برای سال خارج از سال بیمه نامه باشد و دیه پرداختی به آن سال محاسبه گردد پوشش کارفرما کامل نیست برای جبران این مشکل این کلوز طراحی شده است.
  • بیمه مسئولیت بیمه گذار برای حوادث غیرمرتبط با فعالیت اصلی بیمه شده در محیط کار:
  • اگر در محل کار برای کارکنان ساخت سوله حوادثی خارج از موضوع شغلی آنان پیش بیاید تنها با این کلوز خسارت قابل پرداخت است.
  • بیمه پرداخت خسارت بدون رای دادگاه:
  • در زمان خسارت در بیمه مسئولیت خساراتی پرداخت می‌گردد که دادگاه کارفرما را مقصر اعلام نماید با این کلوز این مشکل برطرف می‌گردد.
  • بیمه پرداخت هزینه‌های پزشکی بدون اعمال تعرفه:
  • با توجه به تعرفه‌های اعلام شده در سازمان نظام پزشکی و شرکت های بیمه خسارت پرداخت می‌گردد اما ممکن است میزان خسارت بیشتر باشد این پوشش برای این مقصود است.
  • بیمه مسئولیت متقابل کارکنان بیمه گذار در قبال یکدیگر:
  • اگر کارکنان بیمه گذار به یکدیگر در حین انجام پروژه و حین کار آسیب وارد نمایند با این کلوز خسارت قابل پرداخت است.
  • بیمه مسئولیت بیمه گذار در رابطه با خسارت های بدنی در قبال اشخاص ثالث:
  • افراد ثالث در پروژه تحت پوشش نمی‌باشند با در اختیار گرفتن این کلوز خسارت وارده به اشخاص ثالث پوشش دارد. در نظر داشته باشید که سقف خسارت حداکثر به میزان دو نفر می‌باشد.
  • پوشش مطالبات سازمان تامین اجتماعی ( موضوع تبصره یک ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی ):

  • در زمان وقوع حادثه از کار کارفرما برای هر یک از کارکنان چه این شخص تحت بیمه تامین اجتماعی بیمه باشد و چه نباشد، سازمان تامین اجتماعی جهت دریافت مطالبات خود بابت خسارات و هزینه‌های پزشکی و …. به کارفرما مراجعه می‌نماید این پوشش در این شرایط کمک می‌نماید و سقف سرمایه مورد درخواست باید تعیین گردد‌، معمولا مبنای سرمایه برای گرفتن این پوشش یک ماه حقوق پایه در ۱۲ ماه سال و حداکثر برای ۱۰ سال است. بر این پایه حق بیمه تعیین می‌گردد.
مطلب فوق توسط دفتر فنی گروه ساخت اسکلت فلزی و ساخت سوله ابنیه پایدار  تهیه شده است که در زمینه ساخت و نصب انواع سازه های فلزی فعالیت دارد.




:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: